PROMOCJA 3 za 2! Wybierz 3 dowolne produkty i otrzymaj jeden z nich GRATIS!

Jaka glukozamina jest najlepsza na stawy? [BADANIA]

Opublikowano: 04.2024
Odsłony: 3878

Glukozamina to naturalna substancja, którą ciało wykorzystuje do budowy chrząstek stawowych. Działa jak odżywczy żel: dzięki niej stawy są dobrze nawilżone, sprężyste i bardziej odporne na urazy. Jeśli chcesz wesprzeć stawy, wybierz glukozminę w postaci siarczanu – która jest najlepiej przebadana.

Niestety wraz z wiekiem produkcja glukozaminy spada. Dobra wiadomość jest taka, że możemy naturalnie stymulować ciało do jej wytwarzania. Warto zatem pomyśleć o profilaktyce: odpowiedniej diecie, ćwiczeniach i suplementacji. 

Spis treści:

Może Cię zainteresować:

Czym jest glukozamina? 

To aminocukier, który nasze ciało wytwarza z glukozy. Jest podstawową cegiełką tworzącą makrocząsteczki, które wypełniają przestrzenie między komórkami chrzęstnymi i tworzą rusztowanie dla tkanki chrzęstnej.

Makrocząsteczki powstałe z glukozaminy mają silne właściwości wiązania wody – magazynują ją jak gąbka i tworzą wokół komórek chrzęstnych ochronny płyn.

Glukozamina jest obecna we wszystkich tkankach człowieka. Najwięcej znajdziemy jej w tkankach łącznych, które zapewniają podporę i ochornę dla kluczowych narządów w naszym ciele.

glukozamina w chrząstce stawowej
Glukozamina otula komórki chrzęstne jak odżywczy żel.
Monika Sidorczuk, biolożka
Tkanka chrzęstna charakteryzuje się obfitą zawartością substancji międzykomórkowej, w której zanurzone są komórki chrzęstne, niczym rodzynki w cieście. Substancja międzykomórkowa tworzy żel wzmocniony siecią kolagenowych włókien. Dzięki takiej złożonej i urozmaiconej budowie substancja międzykomórkowa chrząstki stawu kolanowego może utrzymać nacisk setek kilogramów na centymetr kwadratowy.
Monika Sidorczuk, biolożka

Do tkanek łącznych należą między innymi:   

  • chrząstki
  • kości
  • limfa  
  • krew 
  • skóra właściwa 
  • tkanka tłuszczowa

Zdrowy człowiek jest w stanie samodzielnie wytworzyć potrzebną stawom ilość glukozaminy. Istnieją jednak czynniki, które osłabiają ten proces.

Jakie czynniki obniżają poziom glukozaminy?

  • urazy mechaniczne
  • przewlekłe stany zapalne
  • zaawansowany wiek
  • zaburzenia hormonalne
  • nieodpowiedni tryb życia

Obniżony poziom glukozaminy może powodować, że:

  • Chrząstka stanie się cieńsza i mniej elastyczna.
  • Zwiększy się tarcie między kośćmi – stawy będą sztywne i bolesne.
  • Podczas ruchu lub po dłuższym siedzeniu w jednej pozycji pojawi się dyskomfort.
  • Zwiększy się ryzyko zapalenia stawów.
  • Chrząstki będą słabiej się regenerować.

Na szczęście możemy uzupełniać jej poziompoprzez dietę, ruch i suplementację!  

Może Cię zainteresować: Ból kolana (stawu kolanowego): objawy, przyczyny i leczenie

Jaka glukozamina jest najlepsza na stawy? 

Najlepszym wyborem dla naszych stawów będzie glukozamina w postaci siarczanu. Ta forma jest nie tylko najlepiej zbadana, lecz również stanowi źródło cennej dla organizmu siarki.

Z roku na rok pojawia się coraz większa liczba badań sprawdzających działanie glukozaminy na chrząstki stawowe. Najczęściej bada się ją pod kątem wpływu na chorobę zwyrodnieniową stawów. 

BADANIE: W 2015 przeanalizowano wyniki 54 badań obejmujących w sumie 16427 pacjentów. Okazało się, że w porównaniu z placebo, spożywanie glukozaminy łagodzi dyskomfort u osób chorujących na zwyrodnienie stawu kolanowego. Badania udowodniły również, że glukozamina jest w stanie spowalniać zwężanie szpary stawu kolanowego.  

Glukozamina na stawy
Dzięki obecności glukozaminy stawy są dobrze nawilżone, sprężyste i odporne na urazy.

Wyróżniamy 3 główne formy glukozaminy:

  • Siarczan glukozaminy – najczęściej wykorzystywana forma w suplementach diety i lekach. Działanie siarczanu glukozaminy jest najdokładniej zbadane naukowo. Dobrze rozpuszcza się w wodzie i łatwo wchłania przez jelito cienkie. Obecne w nim cząsteczki siarki dodatkowo mogą służyć do budowania innych składników chrząstki.
  • Chlorowodorek glukozaminy – jego forma jest bardziej skoncentrowana niż siarczan glukozaminy, jednak jest mniej badań wykazujących skuteczność tej formy na kondycję chrząstek stawowych. Nie zawiera dodatkowych cząsteczek siarki.
  • N-Acetyloglukozamina – w tej formie nasze ciało samodzielnie produkuje glukozaminę i w takiej formie obecna jest w makrocząsteczkach budujących chrząstkę.

Sprawdź także: Regeneracja chrząstki stawowej: 5 metod i przyczyny uszkodzenia

Pozostałe właściwości glukozaminy

kobieta ze zdrową i nawilżoną skórą
Glukozamina może wpływać pozytywnie na wygląd i poziom nawilżenia skóry.

Ta substancja jest pomocna nie tylko dla naszego aparatu ruchu. Zarówno ona, jak i cząsteczki powstające z jej udziałem, mają silne właściwości wiązania wody. Dzięki temu na jej suplementacji korzysta również nasza skóra!  

Glukozamina jest też jednym z elementów tworzących cząsteczki kwasu hialuronowego.

Kwas hialuronowy wpływa na:

  • przyspieszenie gojenia ran
  • poprawę nawilżenia i sprężystości skóry
  • spłycanie drobnych zmarszczek

Nic więc dziwnego, że branża kosmetyczna uważnie śledzi badania dotyczące wpływu glukozaminy na skórę. Ta niezwykła substancja coraz częściej znajduje się w składzie kosmetyków do pielęgnacji twarzy.   

Dodatkowo, wykazuje działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne.  Dzięki temu może spowalniać uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki, które przyczyniają się do starzenia się skóry. 

Może Cię zainteresować: Kolagen: 28 typów, budowa, funkcje, źródła i suplementacja

Czy glukozamina powoduje tycie?

Nie, glukozamina nie powoduje tycia. Chociaż jest aminocukrem, to nie jest przez nasz organizm metabolizowana w ten sam sposób, co zwykłe cukry. Nie jest zatem odkładana w postaci tkanki tłuszczowej.

W czym jest glukozamina?

źródła glukozaminy
Pancerze skorupiaków to bogate źródło glukozaminy.

Dobrym źródłem tej substancji są skorupiaki: krewetki, kraby czy raki. Niestety, najwięcej glukozaminy występuje w niejadalnych częściach ciała tych zwierząt, czyli ich pancerzach. W suplementach diety z glukozaminą coraz częściej wykorzystuje się też glukozaminę pochodzenia roślinnego.

To dobry korzystny wybór, ponieważ:

  • Są osoby, które świadomie ograniczają spożycie skorupiaków z obawy przed ich zanieczyszczeniem metalami ciężkimi.  
  • Inni natomiast muszą ich unikać z powodów zdrowotnych – skorupiaki są silnym alergenem.
  • Glukozamina wytwarzana ze skorupiaków wymaga zużycia znacznych ilości wody i sody żrącej, a jej sposób produkcji generuje dużo odpadów produkcyjnych i zanieczyszcza środowisko.

Glukozamina pochodzenia roślinnego

Glukozamina z kukurydzy
Glukozamina roślinna jest bardziej przyjazna dla środowiska niż odzwierzęca.

Alternatywą dla zwierzęcej glukozaminy może być glukozamina wytwarzana w procesie fermentacji glukozy pochodzącej z kukurydzy. Jej działanie jest identyczne, jak w przypadku odzwierzęcej substancji, ale nie powoduje alergii. Jest też bardziej przyjazna dla środowiska – do jej wytworzenia wykorzystuje się o 99,9% mniej wody niż w przypadku substancji ze skorupiaków.

Dodatkowo, glukozamina pochodzenia roślinnego w pozytywny sposób wpływa na układ trawienny.

BADANIE: W 3-tygodniowym badaniu zdrowych kobiet i mężczyzn wykazano, że codzienne przyjmowanie suplementów z wegańską formą glukozaminy zmniejszyło wzdęcia, zaparcia i zmiękczyło stolec. Różnorodność bakterii w kale była też znacząco zmniejszona po spożyciu roślinnej glukozaminy w porównaniu z wartościami wyjściowymi.

Z czym łączyć glukozaminę?  

Istnieje szereg substancji, które – podobnie jak glukozamina – mogą wspierać zdrowie stawów. Dlatego warto wprowadzić je do codziennej diety.

Kolagen

kolagen w proszku i kapsułkach
Kolagen nazywany „białkiem młodości” zwiększa odporność chrząstki.

To białko, które jest budulcem skóry, kości, ścięgien, chrząstek, a nawet rogówki oka. Wspiera procesy regeneracyjne w naszym ciele, dzięki czemu przez wielu nazywany jest „białkiem młodości”.

W stawach kolagen tworzy sieć, która nadaje chrząstce odporność na ściskanie i zwiększa jej wytrzymałość mechaniczną. Istnieje ponad 28 różnych typów kolagenu, Jednak głównym budulcem chrząstki stawowej jest kolagen typu II.

Kolagen w suplementach diety występuje najczęściej w dwóch formach:

  • Kolagen natywny typu II: Występuje głównie w stawach, dlatego warto wybrać go z myślą o poprawie ich kondycji. Kolagen natywny, czyli niehydrolizowany zawiera całe, nieuszkodzone włókna kolagenu. Pomaga organizmowi rozpoznać własne struktury jako bezpieczne i nie atakuje ich. Dzięki temu zapobiega autoimmunologicznym stanom zapalnym (które mogą występować na przykład w reumatoidalnym zapaleniu stawów).
  • Kolagen hydrolizowany typu I: Zastosowany w nim proces hydrolizy rozbija włókna kolagenu do postaci jego podstawowych elementów, czyli peptydów. Dzięki temu jest łatwo i szybko wchłaniany przez organizm i może mieć szerokie zastosowanie. Będzie najlepszym wyborem dla osób szukających suplementów na poprawę wyglądu skóry czy wzmocnienie kości. 

Zobacz też: Kolagen rybi: jaki wybrać? Najmocniejszy kolagen na stawy

Boswellia Serrata

żywica boswellia serrata
Zawarte w Boswellia serrata kwasy boswelinowe działają przeciwzapalnie.

Boswellia serrata to gatunek drzewa, rosnącego w Indiach, na Bliskim Wschodzie i w północnej Afryce. Znany jest także pod nazwą kadzidłowiec indyjski. Jego żywica od wieków jest używana w tradycyjnej medycynie ajurwedyjskiej jako środek o działaniu przeciwzapalnym.

Najnowsze badania potwierdziły, że zawarte w żywicy Boswellia serrata kwasy boswelinowe wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe.  

Przeczytaj również: Boswellia serrata na stawy: Na co pomaga + skutki uboczne

Wapń

produkty spożywcze zawierające wapno
Wapń jest ważny dla utrzymania zdrowego układu ruchu.

Jest zwykle kojarzony z budową i utrzymaniem mocnych kości, jednak jego rola w ciele człowieka jest znacznie szersza. Warunkuje utrzymanie prawidłowej równowagi mineralnej i wpływa na prawidłową pracę mięśni.  

Utrzymanie odpowiedniego poziomu tego pierwiastka jest ważne w profilaktyce niektórych chorób – na przykład osteoporozy.Dobrym źródłem wapnia w diecie jest żółty ser, ziarna maku, soja, jak również… algi morskie! Wapń z alg jest nawet lepiej przyswajany niż wapń pochodzenia mineralnego.

Sprawdź także: Źródła wapnia w diecie – roślinne, zwierzęce. Jakie najlepsze?

Witamina C

świeże cytrusy
Cytrusy to dobre – ale nie jedyne – źródło witaminy C.

Witamina C nie jest produkowana przez nasz organizm, dlatego musimy dostarczać ją wraz z pożywieniem. Posiada silne właściwości antyoksydacyjne polegające na neutralizowaniau wolnych rodników, zapobiegając w ten sposób uszkodzeniom komórek. Ostatnie badania, dowodzą, że obecnośc witaminy C zwiększa przyswajanie żelaza.

Monika Sidorczuk, biolożka
Witamina C jest nie tylko skutecznym antyoksydantem, ale również odgrywa kluczową rolę w prawidłowym formowaniu włókien kolagenowych. Dlatego jej obecność jest niezbędna dla zachowania prawidłowej struktury części ciała obfitujących w kolagen, takich jak: kości, stawy, dziąsła, zęby, skóra czy naczynia krwionośne.
Monika Sidorczuk, biolożka

Dowiedz się więcej: Witamina C – jak działa? 9 funkcji, źródła, niedobór i suplementacja

Siarczan chondroityny

chondroityna w proszku
Chondroityna odpowiada za nawilżenie i wytrzymałość chrząstek stawowych.

Razem z glukozaminą czy kwasem hialuronowym, jest składnikiem budulcowym dla makrocząsteczek tworzących macierz międzykomórkową w chrząstkach stawowych. Organizm jest w stanie wytworzyć go sam, dzięki czemu nie trzeba dostarczać go z zewnątrz, jeśli nasze stawy są zdrowe.

Siarczan chondroityny znajdziemy w całym organizmie, jednak szczególnie dużą rolę odgrywa w chrząstkach. Odpowiada za ich nawilżenie i wytrzymałość. Łańcuchy siarczanu chondoityny występują również na powierzchniach błon komórkowych, gdzie pełnią rolę w odbieraniu bodźców.

Kwas hialuronowy

kwas hialuronowy w żelu
Kwas hialuronowy jest jak żelowy kompres dla stawów.

Ma zdolność wiązania dużych ilości wody. Znaczne ilości kwasu hialuronowego znajdują się w mazi stawowej, która niczym żelowy kompres amortyzuje i redukuje tarcie między poruszającymi się kośćmi. Wszystko to zmniejsza zużywanie się stawów. Kwas hialuronowy może również wyciszać stany zapalne w stawach.

Przeciwwskazania do stosowanie glukozaminy

zmielone pancerze krewetek
Glukozamina wytwarzana z pancerzy skorupiaków może powodować alergie.

To naturalny środek, którego spożywanie z reguły nie wywołuje skutków ubocznych. Nasz organizm produkuje ją samodzielnie, dlatego jest dobrze przyswajalna.

Jednak szczególną ostrożność powinny zachować osoby uczulone na skorupiaki, ponieważ glukozamina jest pozyskiwana z pancerzy krewetek, raków i krabów. W związku z tym może wywoływać reakcje alergiczne.

Osoby z alergiami mogą zdecydować się na spożywanie glukozaminy pochodzenia roślinnego.

Tego związku nie powinny też stosować dzieci, kobiety w ciąży i karmiące – nie ma dostatecznych badań, które dałyby gwarancję, że spożywanie tej substancji jest dla nich w pełni bezpieczne.

Niektóre testy wskazały również, że może nasilać objawy astmy.

Podsumowanie: Jak glukozamina działa na stawy?

To naturalna substancja, której nasze ciało potrzebuje do budowy i prawidłowego funkcjonowania chrząstek stawowych. Jak działa?

  • Jest substancją budującą makrocząsteczki tworzące odżywczy żel: zapewniają chrząstkom elastyczność, nawilżenie i wspomagają naprawę mikrourazów.
  • Istnieje wiele badań naukowych potwierdzających pozytywny wpływ glukozaminy na kondycję chrząstek stawów kolanowych u osób cierpiących na chorobę zwyrodnieniową stawów.
  • Wraz z wiekiem jej poziom w naszym organizmie zaczyna spadać. Dlatego warto odpowiednio wcześnie zadbać o zdrową dietę, ruch i suplementację.
  • Jej naturalnym źródłem w diecie są skorupiaki takie jak: kraby, krewetki, raki. Osoby uczulone na skorupiaki mogą sięgnąć po suplementy diety z glukozaminą pochodzenia roślinnego.
  • W celu osiągnięcia najlepszych rezultatów, jej suplementację warto łączyć np. z ekstraktem z żywicy z kadzidłowca indyjskiego (Boswellia serrata), wapniem, witaminą C, siarczanem chondroityny lub kolagenem typu II.

FAQ

Zarówno glukozamina, jak i kolagen odgrywają ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu chrząstek stawowych. Obie te substancje współistnieją naturalnie w stawach i razem tworzą dla nich rusztowanie. Kolagen zapewnia stawom wytrzymałość na ściskanie i odporność na urazy mechaniczne, a glukozamina nadaje im sprężystość i nawilżenie. Warto zdecydować się na połączenie obu tych składników.

Zalecana dzienna porcja glukozaminy może różnić się w zależności od efektu, który chcemy osiągnąć. Zawartość glukozaminy w suplementach diety zależy od towarzyszących jej innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub fizjologiczny. Aby określić porcję glukozaminy odpowiadającą naszym indywidualnym potrzebom, najlepiej zasięgnąć opinii lekarza.

Nie, glukozamina nie powoduje tycia. Chociaż jest aminocukrem, to nie jest przez nasz organizm metabolizowana w ten sam sposób, co zwykłe cukry. Nie jest zatem odkładana w postaci tkanki tłuszczowej.

Nie, glukozamina to nie to samo co kolagen. Glukozamina jest małą cząsteczką o charakterze aminocukru, natomiast kolagen jest dużą cząsteczką białkową. Chociaż obie substancje w pozytywny sposób wpływają na chrząstki stawowe, to zarówno glukozamina, jak i kolagen wykazują swoje unikalne właściwości.  

Warto wybrać glukozaminę w postaci siarczanu, który jest dobrze przebadany, a dodatkowo jest źródłem siarki dla organizmu. Osoby aktywne fizycznie mogą również sięgnąć po preparaty glukozaminy z dodatkiem wapnia, kadzidłowca indyjskiego, witaminy C, czy kolagenu natywnego typu II.

Marta Traczyk

Autor

Redaktorka Natural.pl. Dużą rolę przykładam do aktualności i rzetelności cytowanych badań. Czerpię je z takich portali, jak PubMed, ResearchGate, The BJM czy Oxford Academic. Ważna dla mnie jest nie tylko eksperckość, ale również ciekawa forma przygotowywanych artykułów. W szczególności interesuje mnie wpływ zdrowej diety i świadomej suplementacji na gospodarkę hormonalną człowieka. 

Monika Sidorczuk

Konsultacja Merytoryczna

Magister biologii w zakresie specjalizacji biologii komórki i organizmu. Studia ukończyła z wyróżnieniem na Uniwersytecie Warszawskim. Zwolenniczka aktywnego trybu życia, dbania o zdrowie oraz kształtowania codziennych nawyków prowadzących do ochrony środowiska naturalnego. W kręgu jej zainteresowań jest rozwijanie wiedzy na temat zdrowych nawyków żywieniowych człowieka. 

[PubMed]

Bibliografia

  1. Gwinnutt J.M., Wieczorek M., Rodríguez-Carrio J., et al.: Effects of diet on the outcomes of rheumatic and musculoskeletal diseases (RMDs): systematic review and meta-analyses informing the 2021 EULAR recommendations for lifestyle improvements in people with RMDs. Dostęp online
  2. Zeng C., Wei J., Li H., et al.: Effectiveness and safety of Glucosamine, chondroitin, the two in combination, or celecoxib in the treatment of osteoarthritis of the knee.Dostęp online
  3.  Sadat B.E., Haghighian M.K., Alipoor B., et al.: Effects of sesame seed supplementation on clinical signs and symptoms in patients with knee osteoarthritis.Dostęp online
  4. Moon JM., Finnegan P., Stecker RA., et al.: Impact of Glucosamine Supplementation on Gut Health. Dostęp online
  5. Yves H., Herman J., Uebelhoer M., et al.: Oral supplementation with fish cartilage hydrolysate in an adult population suffering from knee pain and function discomfort: results from an innovative approach combining an exploratory clinical study and an ex vivo clinical investigation.Dostęp online
  6. Tallia A.F., Cardone D.A.:Asthma exacerbation associated with glucosamine-chondroitin supplement.Dostęp online
  7. Bissett DL.: Glucosamine: an ingredient with skin and other benefits.Dostęp online
  8. Divjak A., Jovanovic I., Matic A.,et al.: The influence of vitamin D supplementation on the expression of mediators of inflammation in knee osteoarthritis. Dostęp online
  9. Frestedt JL., Walsh M., Kuskowski MA., et al.: A natural mineral supplement provides relief from knee osteoarthritis symptoms: a randomized controlled pilot trial. Dostęp online
  10.  Wandel S., Juni P., Tendal P., et al.: Effects of glucosamine, chondroitin, or placebo in patients with osteoarthritis of hip or knee: network meta-analysis. Dostęp online
  11. Doseděl M., Jirkovský E., Macáková K., et al.: Vitamin C—Sources, Physiological Role, Kinetics, Deficiency, Use, Toxicity, and Determination. Dostęp online

Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane po przeczytaniu tego artykułu:

CalciumControl™
5,00

od 34,95  za miesiąc

POZNAJ SUPLEMENT
Movisan™ Collagen II
5,00

od 59,95  za miesiąc

POZNAJ SUPLEMENT
Witamina C+™
4,85

od 10,83  za miesiąc

POZNAJ SUPLEMENT
FlexiMed®
5,00

od 109,90  za miesiąc

POZNAJ SUPLEMENT

Zaufało nam ponad 3 000 000 Klientów*Publikowane opinie zostały zebrane przez serwis www.google.com i nie podlegały weryfikacji Natural Pharmaceuticals.

Darmowa dostawa od 299 zł Darmowa dostawa od 299 zł
30 dni na zwrot 30 dni na zwrot
Satysfakcja gwarantowana Satysfakcja gwarantowana
Bezpieczne płatności Bezpieczne płatności
15 Lat Natural Pharmaceuticals 1,5 miliona KLientów Członek GOED Krajowa Rada Suplementów i Odżywek Firma Przyjazna Klientowi Zdrowa Marka Roku Dziecięca Marka Roku Męska Marka Roku Firma z Sercem - UNICEF