Jak kwasy OMEGA-3 wpływają na serce?

Dużo ćwiczysz. Unikasz stresu. Trzymasz się z daleka od alkoholu i papierosów. Świetnie! Wygląda na to, że dbasz o siebie i własne serce. Ale co z dietą? Bez dobrze zbilansowanych posiłków, bogatych w kwasy Omega-3, Twoje serce przestanie bić zdecydowanie za wcześnie! W naszym artykule podpowiemy Ci, dlaczego kwasy Omega-3 pozytywnie wpływają na kondycję mięśnia sercowego.

Wczytaj się w szczegóły, ważne dla Ciebie i Twoich najbliższych.

  • Co zalecają kardiolodzy?
  • Jak kwasy Omega-3 obniżają zły cholesterol?
  • Dlaczego serce lubi dietę pełną kwasów Omega-3?
  • Jakich chorób unikniesz jedząc produkty zawierające kwasy Omega-3?

 

NEWSY Z KWASÓW WZIĘTE

Włącz ZDROWĄ ciekawość!

  1. CZY WIESZ, ŻE…

… KWASY OMEGA-3 ZMNIEJSZAJĄ RYZYKO ZAWAŁU?

  • Produkty zawierające kwasy z rodziny Omega-3 lub dieta uzupełniona o suplementy tych kwasów o 50% zmniejsza ryzyko zawałów i aż o ponad 80% prawdopodobieństwo nagłego zatrzymania akcji serca.
  1. CZY WIESZ, ŻE…

… KWASY OMEGA-3 OBNIŻAJĄ ZŁY I PODWYŻSZAJĄ DOBRY CHOLESTEROL?

 

  • Kwasy Omega-3 skutecznie regulują poziom cholesterolu: odpowiadają za wzrost zawartości „dobrego cholesterolu” HDL i „złego cholesterolu” LDL i trójglicerydów. W efekcie chronią Twoje żyły i tętnice przed rozwojem miażdżycy.
  1. CZY WIESZ, ŻE…

… KWASY OMEGA-3 OBNIŻAJĄ CIŚNIENIE KRWI?

 

  • Niższe ciśnienie krwi, wywołane korzystnym działaniem nienasyconych kwasów tuszowych Omega-3, radykalnie ograniczają szanse wystąpienia nadciśnienia tętniczego.

CO ZALECA EUROPEJSKIE TOWARZYSTWO KARDIOLOGICZNE?

 

Zaledwie 1 g. Już tak niewielka dawka kwasów z rodziny Omega-3 zmniejsza o połowę ryzyko śmierci spowodowanej zawałem serca.

Dlatego eksperci Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego zalecają pacjentom po zawale i z chorobą niedokrwienną serca spożywanie kwasów EPA (eikozapentaenowy) oraz DHA (dokozaheksaenowy).

Z artykułu KWASY OMEGA-3. SZYBKI PRZEWODNIK PO ZDROWIU [link do art.] wiesz już, że Twój organizm nie jest w stanie sam ich wyprodukować. Możesz dostarczyć je w codziennych posiłkach lub suplementach diety. W drugim przypadku rekomendujemy wybór sprawdzonych produktów z naszej oferty [link tutaj].

 

JAK KWASY OMEGA-3 OBNIŻAJĄ „ZŁY” CHOLETSEROL?

 

Cholesterol, choć nie cieszy się dobrą sławą, jest potrzebny. Pomaga w tworzeniu hormonów i kwasów żółciowych. Ale, gdy jest go za dużo musisz z nim walczyć.

Wtedy z pomocą przychodzą kwasy Omega-3. Są prostą i co najważniejsze skuteczną bronią dzięki, której szybko rozprawisz się ze „złym” cholesterolem.

Co jest tajemnicą ich sukcesu?

  • obniżają poziom trójglicerydów
  • zmniejszają zawartość „złego” cholesterolu LDL
  • zwiększają ilość „dobrego” cholesterolu HDL

JAK DIETA BOGATA W KWAS OMEGA-3 WPŁYWA NA PRACĘ SERCA?

 

Pamiętasz o dwóch najcenniejszych kwasach tłuszczowych: EPA i DHA. Szczegółowo omówiliśmy je w tekście KWASY OMEGA-3. SZYBKI PRZEWODNIK PO ZDROWIU [link do art.].

To właśnie one są ważnymi sojusznikami Twojego organizmu. Korzystnie wpływają na pracę wielu organów, w tym serca. Dlatego kładź na talerzu produkty bogate w kwasy Omega-3 (przede wszystkim tłuste ryby morskie).

Dlaczego to takie ważne? Ponieważ dieta oparta na kwasach Omega-3:

  • stabilizuje ciśnienie krwi
  • przeciwdziała zakrzepom
  • ogranicza stany zapalne tętnic
  • obniża krzepliwości krwi, przez co chroni pracę serca i układu krążenia
  • zmniejsza migotanie przedsionków
  • pobudza krążenie krwi u osób cierpiących z powodu żylaków

 

JAKIM CHOROBOM UKŁADU KRĄŻENIA ZAPOBIEGAJĄ KWASY OMEGA-3?

 

Według danych z 2015 roku wśród 10 najczęstszych przyczyn zgonów w Polsce, aż 7 wiąże się z chorobami serca i układu krwionośnego*

* „Zachorowalność i umieralność na choroby układu krążenia a sytuacja demograficzna Polski”, Rządowa Rada Ludnościowa, grudzień 2015, pod redakcją naukową prof. Zbigniewa Strzeleckiego oraz prof. Janusza Szymborskiego.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów uniknięcia ciężkich chorób serca jest dostarczanie organizmowi kwasów Omega-3.

Potwierdzają to liczne badania, w tym opracowanie GISSI-Prevenzione. Wynika z nich, że regularnie przyjmowanie kwasów Omega-3 w diecie lub suplementacji znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia:

  • zawału serca
  • miażdżycy
  • nadciśnienia tętniczego
  • małopłytkowości (tzw. trombocytopenii)
  • arytmii serca

Dlatego w posiłkach obfitujących w kwasy Omega-3 tkwi sekret Eskimosów. Ich dieta składa się głównie z tłuszczy zwierzęcych, wysokocholesterolowych. Mimo tego praktycznie w ogóle nie chorują na serce i miażdżycę. Wszystko przez spożywanie ryb morskich, które są podstawowym źródłem kwasów z grupy Omega-3.

CO JESZCZE LUBI TWOJE SERCE?

Zbilansowana dieta to podstawa. Pokażemy Ci też inne sposoby na poprawę kondycji Twojego mięśnia sercowego.

  • Zawsze wybieraj ruch na świeżym powietrzu. Minimum 3 razy w tygodniu. To ważne, szczególnie jeżeli przez większość dnia pracujesz za biurkiem, a jedyną aktywnością jest zrobienie kawy.
  • Właśnie, kawa. Wypłukuje magnez. Z tego powodu nie powinieneś pić jej w dużych ilościach. Lepiej zrób sobie herbatę lub napij się wody mineralnej.
  • Omijaj produkty z nadmiarem soli i cukrów. Zastąp je owocami, warzywami i koniecznie błonnikiem.
  • Twoje serce źle reaguje, gdy się denerwujesz. Unikaj stresujących sytuacji, przede wszystkim jeśli negatywne emocje rozładowujesz papierosem lub kieliszkiem alkoholu.

Gwarantujemy, że stosując się do naszych rad Twoje serce odwdzięczy się długą i równą pracą.