Dlaczego warto wzbogacać naszą dietę rybami

Niezbędne elementy diety zdrowej dla serca.

 

pasta z łososia
Pasta z łososia

Jak dokładnie powinna wyglądać dieta zdrowa dla naszego układu krwionośnego? Takie pytanie zadaje sobie wiele osób. Wcale nie dużo mniej, kiedy już zna odpowiedź, ma problemy z właściwymi proporcjami w planie żywienia.

Co sprawia najwięcej problemów? Nie jest tajemnicą, iż spożywanie odpowiedniej ilości ryb w ciągu danego okresu. Nie jest to wyłącznie efekt tego iż świeże ryby są relatywnie drogie. Przyczyną jest również, niestety głęboko zakorzeniony brak kultury spożywania ryby, jako posiłku głównego albo dodatku do niego.

 

Kotleciki z łososia
Kotleciki z łososia

Odpowiadając na pytanie, dlaczego warto dodawać rybę do posiłków, należy wskazać ilość kwasów DHA/EPA znajdujących się rybim oleju ( szczególnie tym pozyskanym z łososia, dorsza, ewentualnie sardynek). Już w jednej łyżeczce stołowej znajduje się aż 1,8 grama tych substancji.

Jakie korzyści płyną ze zwiększenia ilości przyjmowanych kwasów omega 3? Zdrowsze żyły, niższy poziom ‘złych trójglicerydów’, niższe ciśnienie, zapobieganie chorobom i zwyrodnieniom jak miażdżyca układu krwionośnego. Oczywiście nie każda ryba będzie równie efektywnym źródłem kwasów omega 3(EPA/DHA), z pewnością łososia można określić mianem „wzorca”.

 

Korzyści płynące z jedzenia łososia

 

PALEO ŁOSOŚ GOTOWANY W MLEKU KOKOSOWYM Z ANANASEM
PALEO ŁOSOŚ GOTOWANY W MLEKU KOKOSOWYM Z ANANASEM

Bezwzględnym beneficjentem spożywania oleju rybiego z łososia, w przypadku naszego organizmu jest sam układ krążenia. Dlaczego tak się dzieje? Kwasy omega 3 działają przeciwzapalnie, hamując bezpośrednio oddziaływanie „genu pro- zapalnego” NFkB. To właśnie działanie, wręcz z automatu, jest prozdrowotne jeżeli chodzi o układ krążenia, w szczególności zapobiegając chorobom mięśnia sercowego. Można śmiało w podsumowaniu korzyści stwierdzić, iż mając na uwadze efekty takie jak obniżenie poziomu trójglicerydów i ciśnienia, nie jest błędne stwierdzenie, że uzupełnienie diety o kwasy omega 3, przeciwdziała zawałom serca.

 

Inne korzyści

 

dorsz w orzechowej panierce
Dorsz w orzechowej panierce

Kwasy omega tłuszczowe ze względu na swoją charakterystykę przeciwdziałania stanom zapalnym, wpływają też na łagodzenie i kontrolowanie objawów choroby  rematycznej. Z innych korzyści warto też nadmienić, poprawioną zdolność koncentracji, której nie da się przecenić.

 

Dlaczego łosoś a nie inna ryba

 

tuńczyk z mascarpone
Makaron z tuńczykiem i mascarpone

Jak zostało w tekście wcześniej wspomniane, ryba rybie nie jest równa, szczególnie jeżeli chodzi o kwasy omega 3. Przykładowo dorsz, w którego oleju znajduje się wysokie stężenie kwasów tłuszczowych, jednocześnie ma wysoką zawartość witaminy A. Tak dużą, iż nawet jedna łyżka stołowa takiego oleju, zawiera dawkę przekraczającą dobowe zapotrzebowanie organizmu. Efektu uboczne przedawkowania witaminy A to; wypryski na skórze, bóle stawów, a w skrajnych przypadkach śpiączka. Dlatego poszukując rybiego oleju, warto sprawdzić źródło pochodzenia i zawartość wspomnianej witaminy. Łosoś jej nie zawiera stąd jest w 100% bezpieczny.

 

Na co należy uważać

 

pieczeń z łososia
Pieczeń z łososia

W poprzednim akapicie zostało wspomniane, iż łosoś jest zupełnie bezpieczny jeżeli chodzi o zawartość witaminy A w oleju. To prawda, natomiast trzeba pamiętać o innych czynnikach, które są istotne dla zdrowia. Szczególnie istotne informacje dla diabetyków, podkreślają, że olej z łososia może wpływać na poziom cukru we krwi. Innym z potencjalnych efektów ubocznych, może być rozrzedzenie krwi. Są to poważne kwestie, dlatego zawsze należy decyzje dotyczące suplementacji konsultować ze swoim lekarzem, ewentualnie doradcą żywieniowym. Świadoma suplementacja kwasami omega 3, przyniesie naszym organizmom bez wątpienia wiele korzyści.