Wiadomości Natural: Popraw jakość snu swojego dziecka dzięki kwasom omega-3

Zdrowy sen jest ważnym elementem wspierającym prawidłowy rozwój dziecka. Naukowcy z Uniwersytetu w Oksfordzie postanowili sprawdzić, czy spożywanie kwasów omega-3 wpływa na polepszenie jakości snu wśród dzieci

Do badania zaproszono maluchy w wieku szkolnym. Na bazie ankiety wypełnianej przez rodziców sprawdzano, czy dzieci mają zaburzenia snu. Ustalono wstępnie, że 4 na 10 z nich ma regularne problemy ze spaniem. Dzieciom podawano kwasy omega-3 oraz placebo. Zauważono, że te, które otrzymywały kwasy omega-3 spały nawet do godziny dłużej oraz występowało u nich 7 epizodów wybudzania mniej, niż w przypadku dzieci, które otrzymywały placebo.

 

W kolejnej fazie badania Brytyjczycy badając większą grupę zdrowych dzieci wykazali, że
u tych z wyższym poziomem DHA jakość snu jest lepsza. Przejawia się to między innymi
w mniejszych oporach przed zasypianiem, czy też mniejszą liczbą koszmarów.

 

Pomimo faktu, że badanie zostało przeprowadzone na niewielkiej liczbie osób i naukowcy sugerują konieczność powtórzenia go na większej grupie, już dziś warto zatroszczyć się
o właściwy poziom kwasów omega-3 u naszego dziecka.

 

Dlaczego sen jest tak ważny dla malucha?

 

W trakcie snu dochodzi do zwolnienia metabolizmu, co pozwala na odpoczynek i regenerację wszystkich narządów oraz układów w naszym ciele. Podczas snu produkowany jest hormon wzrostu, którego wydzielanie przekłada się na dobre funkcjonowanie całego organizmu. Jeśli dziecko prowadzi nieregularny tryb życia, na przykład  raz chodzi spać o godzinie dwudziestej, a  raz o północy, proces ten może zostać zaburzony. Malec oczywiście i tak będzie rósł, ale mniej intensywnie. Odpowiednia ilość snu pozwala na odnowę komórek mózgowych, co wpływa na zwiększenie koncentracji, a także polepszenie procesów uczenia się, zapamiętywania oraz podejmowania decyzji.

 

Co zrobić, aby zapewnić zdrowy sen dla Twojego dziecka?

 

  • * Zadbaj o odpowiednią długość snu (ok. 14 godzin dziennie dla niemowląt i małych dzieci)
  • * Zafunduj dziecku ciepłą i odprężającą kąpiel, która je zrelaksuje i wyciszy
  • * Zadbaj o odpowiednią dawkę aktywności fizycznej w ciągu dnia – zmęczenie sprzyja lepszemu zasypianiu
  • * Ogranicz dopływ światła oraz hałasów do sypialni. Ciemność i cisza wzmagają proces wyzwalania melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za zdrowy sen
  • * Rytuały powtarzane przed snem pozwolą maluszkowi poczuć się bezpiecznie, a to bardzo ważne w momencie usypiania

 

Informacje na temat badania dostępne są na stronie: http://www.ox.ac.uk/news/2014-03-06-higher-levels-omega-3-diet-associated-better-sleep