Sześć argumentów za kwasami omega-3

Poznaj sześć argumentów za dobroczynnymi właściwościami kwasów omega-3.

1

Masz tylko jedno serce – pomyśl o nim!

Duża liczba badań wykazuje jasną zależność między kwasami omega-3 (DHA i EPA przy dziennym spożyciu 250 mg) a zdrowym sercem. Wraz z wiekiem ściany naczyń krwionośnych stają się sztywniejsze, wzrasta poziom cholesterolu oraz ciśnienie krwi, a serce słabnie. Kwasy omega-3 (EPA i DHA przy dziennym spożyciu 250 mg) pomagają utrzymać zdrowie serca, co potwierdza pozytywna opinia Europejskiego Urzędu ds Bezpieczeństwa Żywności. Liczne badania kliniczne, przeglądy systematyczne, metaanalizy i wytyczne towarzystw kardiologicznych, w tym Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, wskazują na związek spożycia kwasów omega-3 ze zmniejszeniem ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego.

2

Omega-3 (DHA i EPA) a dobry wzrok

Kwas dokozaheksaenowy (DHA przy dziennym spożyciu 250 mg) wpływa korzystnie na wzrok. Oko jest najbogatszym w omega-3 organem naszego ciała, a jednocześnie naszym najważniejszym narządem zmysłów. Używanie komputera, oglądanie telewizji, czytanie, zatrucie środowiska, starzenie się – wszystkie te czynniki mają niszczący wpływ na delikatne struktury oka. Ankieta przeprowadzona na 3 000 osób powyżej 49 roku życia wykazała, że ci, którzy regularnie jadali tłuste ryby, dostarczając sobie wystarczającej ilości omega-3, mieli lepszy wzrok. Proszę pamiętać, że najważniejsze w utrzymaniu zdrowia są zbilansowana dieta oraz zdrowy tryb życia.

3

Omega-3 to paliwo dla mózgu

Mózg składa się z około 20% kwasów omega-3. Wiele badań udowodniło, że kwasy tłuszczowe z grupy omega-3, tzn. DHA (przy dziennym spożyciu 250 mg) wzmacniają pamięć i procesy myślowe. Badania dokonane we Francji i w Holandii na dużej populacji wykazały, że osoby zażywające omega-3 w pożywieniu lub w postaci suplementów mają o 60% niższe prawdopodobieństwo zapadnięcia na demencję starczą. Jeśli zaczynasz tracić pamięć, według przytaczanych badań możesz opóźnić ten proces spożywając codziennie omega-3. Jeśli masz wymagającą pracę lub podejmujesz duże wyzwania, możesz sobie radzić lepiej, jeśli dostarczasz organizmowi wystarczającej ilości omega-3.

4

Kobiety w ciąży powinny jeść omega-3

Zgodnie z opinią naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, właściwy poziom kwasów z grupy omega-3, tzn. DHA oraz EPA, wspiera zdrowie matek i ich dzieci. Przyjmowanie kwasu DHA w ilości 200 mg dziennie oraz łącznie 250 mg DHA i EPA dziennie zapewnia właściwy poziom tych kwasów w mleku matki podczas karmienia piersią, co korzystnie wpływa na rozwój wzroku u niemowląt do pierwszego roku życia. Omega-3 (DHA i EPA) są gorąco polecane ciężarnym kobietom. Spożywanie przez matkę w czasie ciąży omega-3 wpływa na poziom tych kwasów w organizmie płodu. Badanie przeprowadzone na 9 000 ciężarnych kobiet wykazało, że spożycie omega-3 zmniejszało ryzyko przedwczesnego porodu oraz niskiej wagi noworodka o 27%.

5

Witamina D ma kluczowe znaczenie dla zdrowia!

Odpowiednia ilość witaminy D jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania i wykorzystania wapnia przez organizm. Wapń z kolei bierze udział w procesach tworzenia oraz mineralizacji kości i zębów. Odpowiada za utrzymanie prawidłowej gęstości i wytrzymałości kości. Ważną rolę w zachowaniu prawidłowej gospodarki wapniowej w organizmie spełnia także odpowiedni stosunek wapnia do fosforu w diecie. Witamina D przyczynia się do prawidłowego wchłaniania/wykorzystania wapnia i fosforu. W ten sposób działa dobroczynnie na strukturę kości i zmniejsza ryzyko złamań. Jest szczególnie potrzebna do wzrostu i rozwoju kości u dzieci. Proszę pamiętać, że najważniejsze w utrzymaniu zdrowia są zbilansowana dieta oraz zdrowy tryb życia.

6

Witamina D sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu mięśni oraz układu odpornościowego

Szereg doniesień naukowych podaje związek między niedoborem witaminy D a schorzeniami tkanki mięśniowej, takimi jak miopatia. Zauważono, że deficyt witaminy D sprzyja zmniejszeniu ilości białych włókien mięśniowych,
co jest typowym objawem procesów starzenia. Suplementacja witaminą D pozwala na prawidłowe funkcjonowanie mięśni – potwierdziły to badania naukowe. Już wiele lat temu uważano, że umiarkowane nasłonecznienie skóry działa prozdrowotnie, ponieważ zwiększa w organizmie wytwarzanie witaminy D. Kalcytriol – aktywna forma witaminy D – wzmaga aktywność dużych komórek z grupy krwinek białych, odznaczających się wyjątkową sprawnością w „pożeraniu” bakterii. A zatem witamina D jest bardzo ważna dla funkcjonowania układu immunologicznego.