BUKIET SAŁAT Z CZARNYMI OLIWKAMI I PERSYMONĄ

Jak się okazuje, kolor warzyw ma znaczenie dla zdrowia. Zielone warzywa bogate w chlorofil, zwiększają odporność naszego organizmu, wpływają pozytywnie na samopoczucie, odtruwają organizm.

Dbając o odporność, nie można zapomnieć o produktach bogatych w żelazo, a należą do nich: sałata, a zwłaszcza rzymska, jarmuż, brokuły, kapusty, brukselka i szpinak. Sałatki, które przygotowujemy w celu zwiększenia odporności organizmu, powinny posiadać w swym składzie takie produkty jak: żółtko jaj, ryby, mleko i jego przetwory, pomidory, produkty, pestki z dyni, morele i brzoskwinie. Produkty wymienione zawierają witaminę A, tak ważną przy walce z drobnoustrojami.

 

Wytrawne sałatki z powodzeniem można łączyć z owocami. Wystarczy odpowiednie ich dobranie, a smak pozytywnie nas zaskoczy i na długo pozostanie w pamięci naszych gości. W dodatku wpłynie pozytywnie na zdrowie. Jakie sałaty dobrze smakują z owocami? Rukola i roszponka często łączona jest z surową gruszką, ostrym i wyrazistym w smaku serem z niebieską pleśnią i miodowym dressingiem. Rukola także często występuję w trio z gotowanym burakiem i chrupiącymi, podprażonymi dla wydobycia ich smaku, orzechami i pestkami dyni. Wędzony kurczak dobrze smakuje w duecie z brzoskwinią i popularną rukolą, która Włosi dodają do wołowego carpaccio.

 

Czym skrapiać sałaty? Najlepiej olejem tłoczonym na zimno, przeznaczonym do sałatek i kanapek np. taki olej z orzechów włoskich pasuje do sałatek z gruszką, rokpolem i rukolą. Dressingi warto przygotować także na bazie oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, która ma jednak charakterystyczny, nie zawsze lubiany przez wszystkich smak. Można samemu przygotować oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia smakowe, dodając do butelki gałązki tymianku, rozmarynu, świeżą paprykę chilli czy ząbki czosnku. Warto poświecić trochę czasu, bo postoi długo i przyda się nieraz.

 

Hitem, nie tylko na targach ze zdrową żywnością, jest olej konopny, na którym najlepiej nie smażyć. Taki olej powinno spożywać się na zimno, jeśli nie z sałatkami i kanapkami, to w formie codziennej dawki-1 lub dwie łyżeczki codziennie. Olej konopny to źródło kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Warto zainwestować w taki zakup. Wzmacnia odporność, zapobiega depresji, poprawia przemianę materii, lepiej funkcjonuje mózg i serce. Jak smakuje taki olej? Ma orzechowy smak, dlatego też nadaje się także jako dodatek do ciast czy chleba.

 

DSC_0053

 

Bukiet sałat z czarnymi oliwkami i persymoną

Składniki:

  • 4 garście mieszanki ulubionych sałat
  • 1 soczyste i dojrzałe kaki
  • kilka drylowanych czarnych oliwek
  • olej konopny do skropienia sałatki

Przygotowanie:

  • Kaki obieramy ze skóry i usuwamy liście.
  • Owoc kroimy w kostkę.
  • Na talerzu układamy liście sałat.
  • Dodajemy na wierzch drylowane, czarne oliwki i kawałki kaki.
  • Całość skrapiamy olejem konopnym.